Tippek a honlapkészítő kiválasztásához

Több bejegyzésünk is szól a webtárhely szolgáltatásról, és mielőtt a weboldalkészítőkre térnénk át az alapokat is érdemes körbejárni. A szolgáltató kiválasztása, mára nem egyszerűsödött, hanem bonyolultabb lett. 10 évvel ezelőtt volt egy két nagyobb szolgáltató a piacon közel azonos termék palettával, csak az ár volt az, amiben versenybe léptek egymással. Mára viszont megszaporodtak az innen onnan összeverbuvált tárhely szolgáltatók, és a jólbevált berögződésre alapozva az ügyfelek elé tárják az olcsóbbnál olcsóbb csomagajánlatokat.

10 év kellett ahhoz, hogy a vállalkozások rájöjjenek arra, hogy honlap nélkül a piacon nem lehet labdába rúgni. Viszont mindent vagy ingyen, vagy a lehető legolcsóbban szeretnének megoldani.

Az igényeket viszont ki kell elégíteni, így webtárhely szolgáltató és weboldalkészítő téren is előkerültek az önjelölt rendszergazdák, és programozók. Pár éven belül viccesen 10 millió önjelölt programozó, webtárhely szolgáltató és marketinges lett.

Az árak csak lefelé mentek mind webtárhely szolgáltatásban, mind a weboldal készítésben, viszont az elégedetlen ügyfelek száma csak nőtt.

A webtárhely szolgáltatás terén egyre növekedett a leálló, hibásan működő, lassú, a tárhelyszolgáltató megszűnésével elvesztett weboldalak.

Érdemes egy kicsit elgondolkozni azon mi kell egy jó tárhely szolgáltatáshoz?

  1. Rendes szerverpark egy jó szerver ára 800 ezer és 1.000.000 Ft. Nem elég belőle egy. Kell a webtárhelyeknek, monitorozásnak, névszerverek, védelmi szerverek, mentési szerverek. Ha a leg kisebb szervermennyiséget is nézzük ezekre a kiszolgálására legalább 15-20 szervergép szükséges. Mint minden eszközünk, ezek is elromlanak, és ha ilyen meghibásodás történik az ügyfélnek észre sem szabad vennie. Jó tudni, hogy ez is hatalmas nagy költség.
  2. Szerverek szoftverezettsége. A liszensz díjjak, ismét óriási költséget jelentenek egy tárhely szolgáltatónak. A szoftverektől függően több milliós nagyságrendre rúg.
  3. Rendszergazdák. Erre a pozícióra sem lehet egy embert alkalmazni. A rendszergazdák nem csak a szervereket tartják karban, hanem folyamatos fejlesztéseket végeznek, hogy a kornak legmegfelelőbb szolgáltatásokat tudják biztosítani. Intézik a meghibásodásokat, és Ők dolgoznak az ügyfelek által jelzett hibáin is.
  4. Support. 24 órás technikai támogatás, a minimum ami elvárható, és ezt sem tudja elvégezni heti 7 nap 24 órájában egy ember.

Persze egy tárhelyszolgáltatásnak több költsége is van, de már ebből a négy pontból látható, hogy egy minőségi szolgáltatásért, a befektetett összeg hatalmas.

Most jön a nagy kérdés!

Lehet ezt havi pár száz Ft-os tárhelydíj mellett fedezni?
……………NEM!

A jól működő, pénzt termelő, weboldal alapja egy stabil, gyors kiszolgálgatással bíró, a webtárhelyre vonatkozó sokszínű korszerű szolgáltatások. Ha rosszul választunk webtárhelyet és csak az ár lesz a döntő, borítékolható, hogy a weboldal gondokkal fog küzdeni.

Most, hogy az alapokat tisztáztuk, térjünk rá a bejegyzés témájára a honlapkészítő választásához.

Fentebb már említettük, hogy ma Magyarországon 10 millió önjelölt weboldalkészítő van. Manapság már mindenki ért mindenhez.
Lesarkítva, egy weboldalt „elkészíteni” nem nagy feladat. Le kell tölteni egy WorldPress ingyenes weboldal rendszert (de manapság a tárhely szolgáltatók beállításainál egy gombnyomásra települ is), fel kell tenni rá ingyenes kinézetet és kész is a weboldal! Ezzel a művelettel Pistike is azonnal weboldal készítővé vált.

Mivel a keresletet ki kell szolgálni és gyors pénzkereset reményében, gombamód megszaporodtak a weboldal készítő cégek. Ma Magyarországon a honlapkészítők 80%-a így „dolgozik”. Letölt egy ingyenes rendszert, feltesz rá egy ingyenes sablont és máris kész a weboldal, aminek az ára 40 – 60.000 Ft.

A weboldal készítő cég weboldala csillogó-villogó, leír magáról minden szép és jót, közben pedig egy irodája nincs, sok esetben a számlaképesség is akadály. Vagy elmegy az ügyfélhez, hogy ne derüljön ki nincs iroda, vagy találkozni akar egy kávéházban, étteremben. Volt olyan ügyfelünk, aki arról számolt be, hogy az előző weboldal készítője, egy OMV kúton akart találkozni.

Ezek a „weboldal készítők” azok, akiknek fogalmuk sincs a weboldal készítésről, ha hiba van nem tudnak megoldást javasolni, nem tudják átprogramozni a sablont, így bármilyen probléma merül fel, nincs segítség.

Ha egy kicsit visszatekintünk a múltba 10 évvel ezelőtt ahhoz, hogy egy weboldal sikereket érjen el, bármilyen kontár munka jó volt. Annyira nem ismerték fel a vállalkozások milyen fontos a weboldal, hogy egy-egy weboldalnak nagyon kevés volt a konkurenciája. Ha írtak kulcsszavakkal túlzsúfolt szöveget, már előre is került a weboldal a keresőkben.

A helyzet viszont az évek alatt óriásit változott. Egyre többen felismerték, hogy az internet adta lehetőségek kiaknázásával sokkal, de sokkal nagyobb bevételre tehetnek szert. A felismerés minden piaci szegmensben megtörtént így elkezdődött feltöltődés. Ahogy 10 éve egy asztalosnak országosan 20 – 50 hasonló weboldallal kellett küzdenie most több ezer honlappal kell felvennie a versenyt.

Hogy lehet egy weboldallal eredményeket elérni 2019-ben?

Mielőtt tovább lépnék a weboldal készítés témájában fontos tudni, milyen követelményeknek kell megfelelni, hogy egyáltalán, a weboldal látogatókat kaphasson. Mivel a konkurencia nagy és azon konkurencia száma is magas, akik felismerték, hogy az ingyenes összedobált rendszerekkel nem sokra mennek, belevágtak új esetleg egyedi CMS irányába, hogy többek legyenek mint a konkurencia rendszer szinten, további marketingbe és a keresőoptimalizálásba.

A Google saját elmondásuk szerint, 200 szempont alapán rangsorol. Minden fő szempontnak vannak alszempontjai is, amelyek olyan mértékűek, hogy a 200 szempont akár 10.000-s nagyságrend is lehet. A Google szóvivői, mint John Mueller, vagy Matt Cutts sokszor tett egyértelmű kijelentéseket arra, hogy mik a rangsorolási tényezők. Továbbá a rangsorolási tényezőkre lehet következtetni a Google nyilvános szabadalmaiból, és végül a SEO szakma tapasztalataiból.

Ezekbe a tényezőkbe, beletartozik a domain, a webtárhely, a weboldal hibái, a szövegezés. A szövegezésen belül meg kell értenünk mi az, hogy mesterséges intelligencia Google RankBrain, TF-IDF elemzés, kulcsszókutatás, keresőoptimalizálás. Ezek mind fontos tényezők, és egyike sem hagyható figyelmen kívül.

Amikor weboldal készítőt választunk, már előre érdemes informálódni ezekben a kérdésekben. Ha a weboldal készítője nincs tisztában ezekkel a tényezőkkel, akkor soha nem is fog tudni olyan weboldalt készíteni, amellyel sikereket lehet elérni.

A weboldal készítés már nem arról szól, hogy legyen egy honlapja az ügyfélnek. A honlapkészítőnek felkészültnek kell lennie, és SEO szempontból a legideálisabbra kell építenie a weboldal, és tudnia kell tanácsadásban segíteni (ha nem is ingyen), hogy kell a weboldalt használni, szövegezni, felépíteni, hogy az keresőbarát, és látogatott legyen.

Milyen CMS motort érdemes használni?

Egyedi vagy ingyenes?

A CMS angol nevén Content Management System. A CMS segítségével lehet a weboldal menüpontjait, tartalmait, képeit, híreit és egyéb elemeket változtatni a weboldalon. A CMS költséghatékony, hiszen nem kell folyamatosan programozót fizetni azért, hogy lejavítsunk egy szöveget, vagy új tartalmat töltsünk fel. Két fajtája van, a nyílt a zárt forráskódú rendszerek. A CMS előnyt, rugalmasságot, gyorsaságot ad a weboldal használója kezébe, hiszen azonnal tud reagálni a piaci változásokra.

A CMS rendszerből ingyenes verziók is elérhetők, mint például a WordPress, Drupal, vagy a Joomla. Ezeket a fentebb említett „honlapkészítők” szívesen használják, de el nem mondanák az ügyfélnek, hogy maga a weboldal amiért pénzt kérnek ingyenes. De ha elmondják akkor, fel fognak sorolni mindenféle előnyt hozzá, mint pl., sok hozzá az ingyenes modul, más is programozhatja, mert nyílt a forrás, stb…

Szép is ez a mese, de abba belegondolt valaki, hogy ingyen semmit nem kapunk?

A legfontosabb az, hogy az ingyenes rendszereket, a weboldal készítők 80%-a képtelen átprogramozni, vagy modult fejleszteni hozzá, ha a megbízónak arra lenne szüksége.
Senki nem vállal felelősséget semmiért, hiszen ingyenes.
Mivel a forráskódja nyílt, így az adathalászok, hackerek szinte nyílt kapukat döngetnek. Folyamatosan keresik a forráskódban a hibákat. Nehogy abban az álomvilágban éljünk, hogy én csak egy kis fodrász üzlet vagyok, nem fogja az én weboldalamat feltörni senki.

A feltörő robotok nem válogatnak. Haladnak weboldalról weboldalra, és keresik a kiskaput. Nekik teljesen mindegy a weboldalt ki üzemelteti, egy fodrász vagy egy multinacionális vállalat

(A kép jól mutatja, saját monitorozásunk alapján, hogy a webtárhelyen nem ingyenes CMS van, de a robotok folyamatosan keresik a kaput, hogy megtudják törni a CMS rendszert. A logot, a kép elkészülése előtt 1 órával ürítettük. Nem telik el egy óra és már jönnek a robotok.)

A célja az, hogy vagy adatot lop, vagy olyan kódot helyez el a weboldalba, ami a felhasználóktól próbál adatot lopni, vagy egyszerűen csak megjelenik egy obcén képsorozat a weboldalon. Ha nem figyelünk folyamatosan a weboldalra mindegyike óriási károkat okozhat.

A Google folyamatosan figyelemmel kíséri a weboldalt. Ha bármi ilyet talál, azonnal kiveszi a honlapot a keresési találatokból.

A Zárt forráskód esetén maga a fejlesztési programkód nem ismert. A metódusok ismerete nélkül, nagyon nehéz megtörni az oldalt.

Természetesen vannak olyan cégek, akik képesek viszonylagosan biztonságos ingyenes CMS-t telepíteni. Át is tudják programozni, és marketing tanácsadással is foglalkoznak. De ezt a szolgáltatást nem lehet elérni 40-60 ezer Ft-ért. Ezek a cégek 300 – 500.000 Ft alatt nem dolgoznak, még egy alap egyszerű fodrász oldallal sem.

Még egy utolsó elgondolkoztató kérdés

Mivel nyújt többet esetleg egy WordPress, ha a konkurencia is ugyan azt használja? Mivel lesz jobb az A vállalkozás szolgáltatása a B vállalkozásétól?

Sokakat a zárt forráskód jogai riasztanak vissza. Ha honlapkészítése vágunk, akkor a weboldal indulásától kezdve legyünk tisztában vele, hogy a weboldal nem örök! A technológiák fejlődnek és legyen az nyílt vagy zárt CMS, aktualizálni kell. általában kimondható, hogy egy honlap jobb esetben is 2-3 éves életciklusa van. Ez idő alatt hatalmas fejlődésen megy át a böngészőipar, a programozási technológiák, a keresőoptimalizálási és a design trendek, és ehhez hozzá kell igazítani a weboldalt is. Aki ezt nem ért meg, nem aktualizál, az nem marad versenyképes, ezért érdemes tisztázni a weboldalkészítő céggel, hogy milyen feltételek mellett végeznek el frissítéseket, vagy újabb teljes árat kell-e fizetni. Szerencsére a trendek azt mutatják, hogy a legtöbb esetben csak frissítési díjakat kérnek a cégek.

Az ingyenes és a zárt forrású rendszer is tartalmaz előnyöket, hátrányokat. Ha egyedi megoldásokat szeretne az ügyfél és nem kompromisszumokat, akkor a zárt forráskódot kell választani. Nyílt forráskódban is megoldhatók egyedi megoldások, de jóval körülményesebben és a tényleges szakmán belül nagyon kevés weboldalkészítő képes rá. Árban szinte azonos a zárt és nyílt forrású CMS, ha nem egy sörért készíttetjük el egy egyetemistával, vagy saját magunk próbáljuk telepítgetni.

Zárt forráskódú CMS rendszerekkel dolgozik a HWONLINE weboldalkészítő cég is. A zárt forráskódú rendszerrel tudják gyorsan és hatékonyan követni a trendeket, a technikai keresőoptimalizálási változásokat. Weboldal megoldásaikkal kis- és középvállalkozásoknak nyújtanak online megjelenésbéli segítséget.

Céljuk nem a tömegtermelés, hanem a szolgáltatások és az ügyfélkezelés minősége. Minden esetben felmérik a megrendelő cég szükségleteit és olyan tervekkel, szolgáltatásokkal állnak elő, amely a weboldal készítésre reális anyagi befektetés mellett valósítható meg. Fontos számukra a személyes kapcsolattartás, a folyamatos kommunikáció, a megbízás befejezése után is. Budapesti irodájuk nyújt lehetőséget a személyes konzultációra.

Az alap HW Plus CMS rendszer is rengeteg funkcióval van ellátva, amely bőségesen kiszolgálja egy kis-és középvállalkozó internetes bemutatkozását.

Ismerje meg a HWonlie – Online marketing tanácsadót, és a HWPLUS CMS rendszerüket!