Így előzhetjük meg, hogy online vásárlás során átverjenek

Az elmúlt évben egyre gyakoribbnak számítanak az online vásárlás során történő csalások és átverések.

Különösen jellemzőek az ilyen jellegű akciók az év végi ünnepi időszakban, valamint az év elején, amikor a csalók hangzatos akciókkal és egyéb trükkökkel próbálják meg behúzni a csőbe a gyanútlan netezőket.

Védekezhetünk-e az átverések és csalások ellen? És ha igen, mik azok az árulkodó jelek, amelyekről egy netes átverés könnyen felismerhető? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre hoztuk el a válaszokat.

Milyen átverésekkel találkozhatunk online vásárlás során?

Habár a kiberbiztonsági cégek folyamatosan azon dolgoznak, hogy az internetet mindenki számára biztonságossá tegyék, sajnos a kiberbűnözők sokszor egy lépéssel előttük járnak.

Ezt bizonyítja az is, hogy online vásárlás esetén egyre több átveréstől és csalástól kell tartania a figyelmetlen netezőknek.

A hibás termékek és hamisítványok árusítása vagy a szállítás elmaradása már bevett gyakorlatnak számít, és talán ezek jelentik a legnagyobb problémát abban az esetben, ha figyelmetlenek vagyunk. De egyre gyakoribbak például a hamis nyereményjátékok és a beetetésen alapuló átverések is, amelyeknek szintén rengeteg gondatlan fogyasztó esik áldozatul.

Hogyan védekezhetünk az átverések ellen az online piactereken?

Hogyan védekezhetünk az átverések ellen az online piactereken?

Amennyiben szeretnénk elkerülni, hogy átverés áldozatai legyünk, az első és egyben legfontosabb dolog az odafigyelés. Fontos, hogy mindig legyünk szkeptikusak és éberek, és kizárólag megbízható felületen, megbízható online eladótól vásároljunk.

A virtuális piactereken fontos, hogy mindig ellenőrizzük az adott eladót, az eladásokkal kapcsolatos múltját és értékeléseit. Ne feledjük, hogy nemcsak a negatív értékelések lehetnek gyanúsak, hanem a túl rövid idő alatt összegyűjtött, sok pozitív értékelés is.

Az árucikk ellenértékét lehetőleg ne utaljunk előre, és ne adjuk ki olyan személyes adatokat üzenetben, mint például a bankkártyaszámunk. Abban az esetben, ha mi vagyunk az eladók, csomagot lehetőleg csak utánvéttel postázzunk.

Érdemes minden esetben rákeresnünk arra, hogy az adott árucikk más felületeken milyen áron érhető el. A túlzottan alacsony ár is gyanakvásra adhat okot, hiszen előfordulhat, hogy gyenge minőségű hamisítvánnyal állunk szemben.

Végül pedig fontos, hogy az üzenetváltást azon a platformon folytassuk, ahol a terméket szeretnénk megvásárolni. Itt ugyanis a beszélgetés naplózódik, és átverés eset bizonyítékként szolgálhat, szemben például egy telefonbeszélgetéssel.

Hogyan kerüljük el a csaló webshopokat?

Sajnos a csalások és átverések nem kizárólag az online piacterekre koncentrálódnak. Gyakran találkozhatunk olyan webáruházakkal is, amelyek hamis állításokkal, megtévesztő termékfotókkal és egyéb trükkökkel csábítják vásárlásra a netezőket, a valóságban azonban egészen más termékeket postáznak. Ha egyáltalán postáznak valamit.

A webáruházak esetében fontos, hogy mindig ellenőrizzük azt, hogy az adott üzlet valóban létezik, és nem csak átverés.

Ellenőrizzük az adott webhely URL-címét, hiszen a csalók gyakran a valós online áruházakhoz megtévesztésig hasonló megjelenésű áloldalakkal dolgoznak.

Olvassuk el a vásárlói értékeléseket, és figyeljünk arra, hogy ha csak pozitív értékeléssel találkozunk, az legalább annyira gyanús lehet, mint az értékelések hiánya.

Végül pedig különösen fontos, hogy csak olyan oldalon vásároljunk, ami garantálja a biztonságos online fizetést. Az SSL tanúsítvány és a https protokoll már alapvető dolognak számít, így, ha olyan oldallal találkozunk, ami nem biztosítja ezt, még véletlenül se kattintsunk a vásárlás és fizetés gombokra. Ha ezekre a dolgokra odafigyelünk, már nyugodtabbak lehetünk azzal kapcsolatban, hogy sem az ünnepi időszakban, sem pedig az újévi leárazások idején nem esünk online átverés áldozatául.